دی داد

موقعیت:
/
/
بت جعلی | ۰۱۱-۰۱۴
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1401-11-28

بت جعلی | ۰۱۱-۰۱۴

در این دوره ای که – بیش از هر زمان دیگری – سَره ها با ناسَره ها قَروقاطی شده اند و هر آن، دُرها با خَرمُهره ها اشتباها یکی انگاشته می شوند؛ لازم است ضابطه ای وجود داشته باشد تا بمددش بفهمیم که تاثیرگذاران راستین (بویژه در ابعاد جهانی) چه کسانی و چه چهره هایی هستند.

من خود شخصا ضابطه ای در این باره ترتیب داده که می خواهم در اینجا بیان دارم تا با استفاده از آن بتوانیم به این مهم پی برده و خام پروپاگانداها و شیطنت های بازاریابانه نشویم.

___

برای تشخیص چهره های تاثیرگذار (بویژه افراد متوفی و یا آنانی که به کهنسالی رسیده‌اند)، نخست چک کنیم که ببینیم:

یک) آیا برای فرد مزبور مشخصا در دانشنامه ی بریتانیکا (بعنوان مهم ترین و معتبرترین دانشنامه ی جهان) مدخل بیوگرافی نوشته شده است یا که خیر.

یک – یک) اگر مدخلی در بریتانیکا برای فرد مزبور نوشته شده است، آنگاه ببینیم که مدخلش عکس فرد را دارد یا که خیر؛ سپس متنش را کپی کرده و در یک نرم افزار واژه شمار بررسی کنیم که چند کلمه در وصف خودش و دستاوردهایش نوشته شده است. در این مقام، داشتن عکس و تعداد واژگان نسبت مستقیم دارد با میزان تاثیرگذاری شخصیت مزبور.

___

دو) آیا برای فرد مزبور در دانشنامه ی اینترنتی ویکی پدیا مدخل بیوگرافی نوشته شده است یا که خیر.

دو – یک) اگر مدخل ویکی پدیا برای فرد مزبور نوشته شده است، آنگاه در قسمت زبان ها رفته و ببینیم که بیوگرافی اش به چند زبان دیگر دنیا نوشته شده است؛ و این شاقولی کاراست برای پی بردن به میزان تاثیرگذاری فرد مزبور در هر رشته ی فلسفی، علمی، هنری، جهان بینانه و غیره…

و باقی همه افسانه است.

– دِی داد

___

محض مثال مدخلی راجع به بیوگرافی یک بت علمی جعلی مثل فیروز نادری (که ایرانیان تحت تاثیر جوزدگی ها وی را در حد اخترفیزیکدانان جهان بالا برده و ادعا می کنند که ناسا دست ایرانی هاست!)، در دانشنامه ی بریتانیکا وجود نداشته و در ویکی پدیا نیز بغیر از زبان فارسی، فقط به 5 زبان زنده ی دیگر مختصرا نوشته شده است؛ اما بیوگرافی شخصیتی مثل یوری گاگارین (فضانورد روس) ضمن داشتن مدخل مفصل در بریتانیکا، در دانشنامه ی ویکی پدیا نیز بغیر از زبان روسی در 158 زبان دیگر موجود است.

و بدین طریق براحتی می توان فهمید که چه کسانی به چه میزان تاثیرگذار بوده اند.

___

من پیشتر چهره هایی را در فلسفه و علم بعنوان #بت_جعلی معرفی کرده بودم که جریان هایی به دنبال بیش از اندازه گنده کردن آنان هستند.

در اینجا دوباره تاکید می کنم که اینان دستاوردی جدی در فلسفه و علم ندارند و درباره شان بزرگنمایی شده است؛ و ذکر دوباره ی نامشان را از بابت یادآوری بر خود واجب می دانم.

یک) محمود حسابی
دو) مجید سمیعی
سه) حسین الهی قمشه ای
چهار) فیروز نادری
پنج) (اگر کسی را می شناسید، شما اضافه کنید که اطلاع رسانی شود…)

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها