دی داد

موقعیت:
/
/
هجومی برای نشستن – دیباچه ی فصل زرد (000-005)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-03-12

هجومی برای نشستن – دیباچه ی فصل زرد (000-005)

کوتاه سخنی با خوانندگان

پدیدآورندگان چه می گویند؟!

دی داد:

شایع است که در شهرهای بزرگ دنیا، مسافران قطارهای درون شهری در ایستگاه های پر رفت و آمد برای نشستن بر صندلی ها تلاش فراوانی می کنند؛ تلاشی که بعضا منجر به زمین خوردن برخی از آنها نیز می شود!

کتاب پیش رو، جلد نخست از مجموعه ی سه جلدی “هجومی برای نشستن” است که مشتمل بر 30 داستان کوتاه بجهت آموزش مهارت های فلسفه به کودکان و نوجوانان می باشد. هدف پدیدآورندگان این چنین اثری، پر نمودن خلاء موجود در حوزه ی مربوطه بوده است.

قریب به نیم قرن است که در کشورهای مترقی جهان، آموزش فلسفه نه چونان یک شاخه از دانش بل به مثابه یک فعالیت مشتمل بر مجموعه ای از مهارت های بنیادین ذهن آدمی من الجمله قدرت استدلال، تفکر انتقادی، ژرف اندیشی و غیره در صدر اولویت های آموزشی مراکز پیشرو و مترقی تحت عنوان دوره ی “منطق و فلسفه برای کودکان – P4C” قرار گرفته و این طرح نوین از طرفدارن بسیاری نیز برخوردار گشته است. با عنایت به این مطلب، جا دارد در کشور ما نیز که سابقه ای نسبتا طولانی را در حوزه ی فلسفه داراست، شاهد آموزش این قبیل مهارت ها به کودکان این مرز و بوم باشیم. آموزش هایی که قطعا سودمندی شان در طولانی مدت چونان ترقی هایی بزرگ در ساحات دانش و قدرت این سرزمین متجلی خواهد شد.

یکی از راهبردهای آموزش این دست مهارت ها به گروه های سنی کودکان و نوجوانان، استفاده از داستان هایی است که کودکان پس از خواندن آنها آغاز به پرسشگری نموده و نهایتا چنین جستارهای دانش-محوری، آنها را به کسب مهارت ها و اطلاعاتی در حوزه های معرفتی گوناگون رهنمون سازد. از اینرو داستان های این مجموعه به خودی خود کامل نبوده و سعی شده است که بخش اعظم آنها در تحلیل های پس آیند و بمدد مربیان آموزشی مطلع و صاحب ذوق در خلال همکاری با دانش آموزان تکمیل گردد. بدین معنی که طی پرسش و پاسخ هایی که می توان پس از خوانش این داستان ها انجام داد، نتیجه ی مطلوب از طریق همکاری آموزگاران و دانش آموزان بشکلی کاملا تعاملی حاصل گردد.

داستان های این مجموعه به شکلی هولوگرافیک تهیه شده اند و این بدآن معناست که هر 90 داستان (در سه مجلد کار) در همنوایی با یکدیگر تصویری کلی را بوجود آورند که بدون هر یک از آنها تصویر نهایی بخش هایی را کم داشته باشد و هر یک از مجلدها نیز به تنهایی تصویری کامل را از مجموعه بدست ندهند.

جا دارد که در این مجال از سرکار خانم مریم حسن زاده (و خواهر بزرگوارشان) به پاس تمامی زحماتشان در راه تهیه ی این کتاب نهایت قدردانی و سپاسگزاری را داشته باشم. قطعا بدون تلاش های بی مانند ایشان مجموعه ی حاضر هرگز به طبع نمی رسید.

در پایان امید آن را دارم که همانند قطارهای شهری شهرهای بزرگ، محافل دانش شهرهای ما نیز با صف های طولانی مخاطبین علاقمند مواجه گردد و ما شاهد روزی باشیم که هریک از ما برای نشستن بر روی صندلی سمینارها، جلسات و سخنرانی هایی من باب دانش، گوی سبقت را از هم برباییم و بعضا تلاش هایمان منجر به پرواز همگی ما بشود.

به امید آن روز…

— — — — — — —

هیراد قهرمان:

با سلام خدمت خوانندگان این کتاب! امیدوارم از خواندن این مجموعه که اثری مشترک از من و استادم (دی داد) است، خوشتان بیاید. تقریبا تابستان دو سال پیش بود (سال 1389) که مادر من درباره ی پژوهشگری که در حوزه ی فلسفه و علوم کار کرده و آن را تدریس هم می کرد، برایم صحبت کرد. من خیلی علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم تا با ایشان چند جلسه ای کلاس داشته باشم و چنین شد که یادگیری این دانش را از آن زمان تاکنون توامان با زبان انگلیسی که خودشان تدریس می کردند، آغاز کردم.

از ابتدای تابستان امسال با ایشان پروژه ای را برای چاپ کتابی دو زبانه پیرامون آموزش مهارتهای دانش فلسفه بتوسط داستانهایی با تِم جامعه شناختی آغاز کردیم که هم اکنون جلد اول آن خدمت شما ارایه میگردد. قطعا نظرات شما در راستای بهتر شدن ادامه ی کار بسیار به ما کمک خواهد کرد.

آرزو می کنم که کودکان و نوجوانانی که این کتاب را می خوانند به فلسفه علاقه مند شده و مهارتهای این رشته را که در بیشتر کشورهای مترقی جهان حتی به کودکان پیش دبستانی هم تدریس می شود (ولی از لیست رشته های بسیاری از دانشگاه های ما حذف شده است)، دنبال کرده و فرا بگیرند.

کامیاب و پیروز باشید…

امتیاز شما به این نوشته

2

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها