دی داد

موقعیت:
/
/
زرتشت (006-010)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1397-05-25

زرتشت (006-010)

ششم فروردین طبق برخی از سالنامه ها، روز تولد زرتشت معرفی شده است. البته در دقیق بودن این مسئله شک و شبهه بسیار است زیرا در سال تولد ایشان نیز اتفاق نظر وجود ندارد، چه برسد به روز تولد ایشان. برخی مطالعات تولد وی را هزار سال قبل از تولد عیسی و برخی دیگر 500 سال پیش از آن نشان داده اند. برخی متعصبان هم که ره افسانه رفته و ایشان را به هزاره ها قبل تر از این تاریخ ها منسوب کرده اند.

محل تولد ایشان نیز مشخص نیست؛ هرچند که گمانه زنی هایی هم در این باره وجود دارد که همگی از اساس با یکدیگر توفیر دارند. علیرغم همه ی این ناآگاهی های ما، او کسی است که تمامی جهان او را می شناسد. او یک انسان ایرانی متعلق به هزاره های پیشین است، اما شهرت و اعتبار وی تا به امروز ادامه یافته است و با عنایت به این مسئله من زرتشت را یک اَبَرانسان می دانم.

ما شاید حتی نتوانیم مطمئن باشیم آموزه هایی که امروزه به اسم ایشان در محافل مختلف می شنویم حقیقتا متعلق به او باشند، اما با این وجود او یک چهره ی زنده است. حتی زبانی که او بدآن صحبت می کرده است، احتمالا در امروز متکلمی ندارد اما او همچنان شعله ور و پاینده مانده است و این بی شک رویدادی شگرف است.

زرتشت انسان بزرگی است. نگاه او به جهان (صرفنظر از جنبه های ماوراءالطبیعی و داستان گونه اش)، یک نگاه منحصربفرد و بغایت جذاب است. زرتشت را دوست دارم. او یک ایرانی جهانی است. او یک پیام آور برای مردم عصر خود و برای تمامی اعصار و مردمان است…

12147

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
س.ح
س.ح
5 سال قبل

گفتار نیک
پندار نیک
کردار نیک

مهدی مقدمی طالمی
مهدی مقدمی طالمی
5 سال قبل

درود دی داد عزیزم.
نیچه در چنین گفت زرتشت میگوید: از میانِ انسانها، عده‌ای داناتر برخواهند خواست و از میانِ آنها، عده‌ای داناتر و در نهایت از میانِ آنها، «ابر انسان».
همینکه ما امروزه، نامِ زرتشت، نامِ شوپنهاور، نامِ نیچه، نام داوینچی و هر نامی که بر اساسِ کارهایی که در باب بشریت بتوسط آنها انجام شده ( نه صرفا نامهایی که به زور بر سر زبان ما انداخته اند) را می شناسیم و به کار میبریم، نشان از ابر انسان بودن آنها دارد.
مثل دی‌داد. ابر انسانِ عصر ما.

دی داد
5 سال قبل

هزار آفرین بر شما…

کشواد
کشواد
5 سال قبل

درود بر شما
در تمامی قصه‌ها و روایت‌های مختلفی که به دست آمده است اگرچه سال تولد و دوره‌ی زندگی او مشخص نیست، لیک روز تولد او بی دگرگونه گویی ششم فروردین (روز خرداد، ماه فروردین) ذکر شده است.
شواهدی در دست هست که تاریخ زندگی زرتشت را بسیار پیشتر از آنچه در عموم پذیرفته شده است می داند و این به تعصب ربطی ندارد و به مدارک و اسنادی که بدان دلالت می کند مربوط است. به عنوان نمونه یونانیان با صراحت تاریخ زندگی وی را شش هزار سال پیش از افلاطون ذکر کرده اند و چگونه می توان در نظر گرفت که در دو هزار و پانصد سال پیش از این زرتشت که صد سال با آن تاریخ اختلاف داشته و یک قرن قبل زیسته است در نزد حکیمان یونانی به چنان تاریخ دوری کشانده شود؟
گروهی عقیده دارند که آن زرتشت دیگر و آموزگار دیگری است که یونانیان بدان اشاره داشته اند.
با توجه به اینکه در زمان سروده شدن گاهان تمدن هند و ایرانی از هم تفکیک شده بودند و در اسناد تمدن میتانی میتوان اندیشید که ایشان هنوز یگانه بوده اند، دوره‌ی زرتشت را می توان در فاصله ی دوهزار و ششصد تا سه هزار و هفتصد سال پیش از این دانست.

با توجه به اینکه آموزه‌های این آموزگار بزرگ تا بدین پایه با نظم طبیعت و هواداری از آن همخوان است می توانم با سخن شما در ابرانسان دانستن او کمال همراهی را داشته باشم.

پیروز باشید

دی داد
5 سال قبل
پاسخ به  کشواد

درود و سپاس از اطلاعات تکمیلی تان…