نوشتهها
زلزله و شعور حیوانات (012-003)
برخی عام اندیشان بعلت تماشای یک سری فیلم های تلویزیونی
نظریه ی مجموعه های تجربی (ناکانتوری) (015-003)
در نظریه ی نسبیت، فیزیک به هندسه ی تجربی فروکاهیده
مجموعه ها و جهان در حلقه ی تهران (020-003)
یکی از ایجابات نظریه ی مجموعه های ناکانتوری (تجربی) در
موروثی شدن صفات اکتسابی (023-003)
اندیشه ی لامارک در ارتباط با مقوله ی تکامل، اندیشه
زیست شناسی خارش و رفتارشناسی خاراندن (025-003)
پرسشی که در ذهن راجع به حس خارش و رفتار
مفهوم نهایت و زایش ریاضیات پُست مُدرن (029-003)
نمی توان به موجودیت حقیقی بینهایت قایل بود، اما چه
سطوح مختلف قضاوت های زیبایی شناختی (022-003)
آفتی در مباحثات مرتبط با مسائل زیبایی شناسانه بین اصحاب
سقراط گری در راه شناخت (026-003)
مکانیسم های دفاعی روان چونان رفتارهایی مفید برای حفظ یکپارچگی
بردارهای تعارضات اندرونی ما (041-003)
آدمی از اندرون دچار تعارضاتی است. ریشه ی این تعارضات
آلیس بسوی سرزمین عجایب (057-003)
آلیس دوباره دلتنگِ بودن در سرزمین عجایب است. لباس های
محیط و نقش آن در اعمال ناسازگار (069-003)
عمده ی اختلالات رفتاری ما آدمیان از آنجایی نشات می
یک علم جدید: ریاضیات فیزیکی (073-003)
ریاضیات و فیزیک دو شق از مهمترین شاخه های معرفت
مولتی ورس دی داد (078-003)
ماده ی کیهان در مغز بشر انباشته شده و سپس
شبکه های اجتماعی زمانه: تحقق فانتزیِ بودن همیشگی با هم (106-003)
زمانی که کودک بودم، یکی از فانتزی های من دانستن
خودآگاهی پررنگ: فردانیت مجموعه ی ذهن – روان (108-003)
به یاد دارم که در سال های دور، زمانیکه برای
از فرضیه تا واقعه ی تاریخی (110-003)
اولین گامی که هر دانشمند در راستای شناخت جهان بر
فلسفه ی ریاضیات پُست مُدرن (یک) (049-003)
افلاطون بر این باور بود که همه چیزِ متغیر این
فلسفه ی ریاضیات پُست مُدرن (دو) (111-003)
ریاضیات تجربی یعنی دادن خصلت های فیزیکی به عالم ریاضیات.
تبدیل ریاضیات به فیزیک (دو) (127-003)
از قدیم الایام همواره در بین صاحبنظران حوزه های ریاضی،
تبدیل ریاضیات به فیزیک (یک) (053-003)
علت، شدن، تغییر، حرکت و زمان به احتمال بسیار زیاد
بی قضاوتی روان درمانگران (135-003)
روان درمانگران در رویارویی با تعارضات درونی مراجعین، می بایست
شوس بوغ (136-003)
عمده ی آدمیان برای نامیدن خیلی چیزها در دنیای شخصی
“هیچ” آغاز است… (174-003)
"جهان نتیجه ی ضروری قوانین فیزیک است و این قوانین
تعادل = تَنگ سازی حدود آشوب (186-003)
قانون حاکم بر کیهان، قانون افزایش بی نظمی است. یکی
ریاضیاتِ شُدَنی (طبیعی) (187-003)
بیش از هشتاد درصد ریاضیدانان امروزی، دارای رویکردی افلاطونی هستند
رویکردهای نظری در علم (188-003)
بعضا افرادی سطحی پیدا می شوند که بخواهند رویکردهای نظری
ریاضیات تجربی و نظریه ی رشته ها (045-003)
سری اعداد فاکتوآل، یک سری همگراست زیرا این سری از
تئوری زبان شخصی مدرن (144-003)
من و اطرافیانم ایرانی هستیم. ایرانیان عمدتا به زبان فارسی
اگر شرط کافی، آنگاه شرط لازم (149-003)
یکی از پایه ای ترین اپراسیون های باینری منطق مدرن،
طاعون بینهایت ها (222-003)
فیزیکدان از بینهایت بیزار است. بهتر است بگویم که بینهایت
شارلاتانیسم (شبه) علمی (003-004)
امروز از طرف یکی از دانشجویانم مجموعه کتابهایی (2 جلد)
کذابی وسواسی – جبری (042-004)
افراد با استعداد در رویاپردازی و تخیل متاسفانه ممکن است
همه چیز نادرست است و این جمله درست است! (049-004)
بامداد امروز که از دوست خود جدا شدم و بعد
مسایل در تقابلِ با شبه-مسایل / (چرا فیل های صورتی پرواز می کنند؟!) (055-004)
در زندگی، آدمی بتوسط مسایل احاطه و شاید هم بتوان
اخلاق و نظم وجودی / (ایگو-آتونیا) (056-004)
مدت ها بود که از احساس ناخوشایند مبهمی رنج می
سُرود پیوند همسری / (تعریف من از عشق) (066-004)
ما، دو نفر، از میان تمامی انسان های زندگی گذشته،
پارادوکسوفیلیا و پروژه ی منطق اولتیمات (068-004)
تلاشی که تا بدین روز برای خلق ماشین های هوشمند
مدل هولوگرافیکی حقیقت (072-004)
در رابطه با مدل هولوگرافیکی حقیقت در نظریه، پیش از
اقتصاد مهارتی در مقابل اقتصاد علمی (085-004)
با فردی که در یک مرکز آموزشی متوسط بعنوان استاد
شِبه-پدیده ی تکرار مکررات (001-008)
شنیده ام که می گویند تاریخ تکرار مکررات است. از
نقش تصویر ذهنی دیگران از ما در شکل دهی رفتار و شخصیت ما (100-004)
پس از ارتباطات طولانی و میان مدت است که آدمی
دِرامِدی سخنوری حضار و سکوت سخنران (116-004)
همه ی ما بهرحال به درجاتی زیست اجتماعی داریم، برخی
فیلسوف – دانشمندان عصر تی. پی. اِس. (119-004)
حرکت علمی، حرکتی در راستای جزئیات است (یک حرکت جزءنگر)
تفکر نوع اوّل، رفتاری درمانگرانه (124-004)
خوانندگانی که با خط فکری نگارنده ی این سطور آشنا
تراکتاتوس لوجیکو – پولیتیکوس (125-004)
می طلبد که آدمی در ارتباطات بینافردی خود با سایرین
رویه های ماژولار (ماژولیسم رویه ای) (126-004)
اَتُمیسم یعنی چی؟! یعنی اینکه چیزهای اطرافمان از اتم های
تن درستی، روان درستی و مکاتب اقتصادی! (131-004)
پیش از این در نوشتار دیگری تحت عنوان "تاج خوشبختی"
تئوریا فیلوسوفیکو – سایِنتیفیکوس (144-004)
فردی سی ساله از خود می پرسد: "من 40 سال
هامپتی – دامپتی و نسبیت زبانی (147-004)
قبلا در نوشتاری جداگانه به شرح و تفصیل این مطلب
مردم زمانه ی من و گونه ی نوشتارنویسی (149-004)
در زبان انگلیسی واژه ای موجود است، واژه ی "essayist"!
غریزی بودن در برابر قوی بودن (150-004)
وقتی کنجکاوی خود را مصروف مسایل شخصی دیگران نمی کنیم،
خوشبختی یعنی تظاهر به آن (151-004)
برای ایجاد تصویر خوشبختی مهم نیست که چه در اندورن
نمونه هایی از مغالطات منطق غیرصوری (157-004)
مغالطه ها و پارادوکس هایی که در طول تاریخ به
پدیدارشناسی در زندگی (158-004)
رویکرد پدیدارشناختی در فلسفه ایجاب می کند که در مواجهه
محاورات اندرونی مان، رُک و بی پرده (167-004)
برای آنکه بتوانیم اوضاع ناخوشایندی را تغییر دهیم، در گام
علم به مثابه تصویری از واقعیت (182-004)
در پاسخ به این پرسش ها که علم کجاست؟! آیا
منطق اولتیمات، تابع صمیمیت و اخلاق اولتیمات (183-004)
برای آنکه بتوانیم ماشین های خودآگاه طراحی کرده و بسازیم،
اعتیادی از نوع کمالگرایی (189-004)
ارتکاب دایمی به کمالخواهی افراطی همچنین خاصیت دیگری نیز دارد
حقیقت در تقابل با منفعت (191-004)
بعضی ها متاسفانه در راه کشف حقیقت، احساسات شخصی خود
این جهان است که محدود است، نه زبان! (214-004)
آدمی با جهان اطراف خویش مواجه می گردد و بمدد
یک سری مهارت های اجتماعی برای فرزانگان! (218-004)
یکی از دوستان که وی را چند سالیست می شناسم
یک عشق بی فرجام، بهتر از یک زندگی بی فرجام است! (235-004)
وقتی طالب چیزی برای مدتی طولانی هستی، زندگی و اوضاعش
دروغ مُحاکاتی (242-004)
"این جهان وحشتناکِ وحشتناکِ وحشتناک است"، جمله ایست از لُرد
شبکه های عصبی غایی (253-004)
شبکه های عصبی نوعی ماشین هستند (شبیه به روبات ها)
خیلی مختصر، در رابطه با جهان بینی… (255-004)
هرگونه جهان بینی که امرهایی از پیش ساخته شده و
رویه (256-004)
آدمی چیزی نیست، جز یک ماشین خودآگاه! (بیشتر…)
هجومی برای نشستن – دیباچه ی فصل زرد (000-005)
کوتاه سخنی با خوانندگان پدیدآورندگان چه می گویند؟! (بیشتر…)
هجومی برای نشستن – داستانِ چهارم ما (004-005)
شکیبا دوست داشت تابستان امسال را برخلاف سال گذشته به
هجومی برای نشستن – داستانِ هفتم ما (007-005)
شکیبا به همراه مادرش در حال تماشای آلبوم خانوادگی شان
هجومی برای نشستن – داستانِ هشتم ما (008-005)
اشکان نوجوان واقعا باهوشی است. علاوه بر زبان فارسی، به
هجومی برای نشستن – داستانِ یازدهم ما (011-005)
اشکان در حال نقاشی آبرنگ بود که والدینش از بیمارستان
هجومی برای نشستن – داستانِ دوازدهم ما (012-005)
البرز در تمام ماه گذشته بارها و بارها چشمان خود
هجومی برای نشستن – داستانِ پانزدهم ما (015-005)
خانم منوچهری از ساختمان جدید خیلی راضی است و فضای
هجومی برای نشستن – داستانِ هفدهم ما (017-005)
نازنین نابیناست. مادر نازنین برای او خیلی غصه می خورد
هجومی برای نشستن – داستانِ نوزدهم ما (019-005)
آقای مهردادیان پژوهشگر منطق و فلسفه است و در دانشگاه
هجومی برای نشستن – داستانِ بیست و یکم ما (021-005)
بچه ها پس از آشنایی بیشتر با آقای مهردادیان، حالا
هجومی برای نشستن – داستانِ بیست و دوم ما (022-005)
سهراب در حین تمیز کردن آئینه ناگهان نگاهش به دندان
هجومی برای نشستن – داستانِ بیست و چهارم ما (024-005)
پدرام با یکی از همشاگردی های جدید خود زد و
هجومی برای نشستن – داستانِ بیست و پنجم ما (025-005)
گلی امسال با دختر افغان دیگری درمدرسه آشنا شده و
هجومی برای نشستن – داستانِ بیست و ششم ما (026-005)
نازنین به همراه والدین خود، خاله ها، عمو و مادربزرگ
هجومی برای نشستن – داستانِ بیست و هفتم ما (027-005)
اشکان این روز ها پیانو یاد می گیرد. آتوسا به
هجومی برای نشستن – داستانِ بیست و هشتم ما (028-005)
پدرام آن روز صبح در راه مدرسه آرزو میکرد که
هجومی برای نشستن – داستانِ بیست و نهم ما (029-005)
مونا بغل دستی شادی در کلاس امسال است. شادی مونا
اساس مجموعه ای اعداد در نظریه ی ریاضیات طبیعی (یک) (027-008)
کرونکر در جایی گفته بود که ایزد اعداد طبیعی را
متافیزیک ریاضیاتی (030-008)
اگر واقعیت جهان را به بنیادی ترین ذرات تشکیل دهنده
وحشت بینهایت (هورور اینفینیتی) (035-008)
توبیاس دانتسیگ در کتاب "عدد، زبان علم" بیان می دارد
کودکانی بر سر دوراهی هایی دایمی (039-008)
در کودکی شاهد بودم که خانواده هایی دچار نابسامانی های
زخم هایی حادثه از دشنه ی مطلقات (043-008)
قطعا یکی از اختلالاتی که می تواند به درجه ی
تحلیل رویدادهای احتمالاتی و آفت پیش گویی ها (046-008)
پیشتر در نوشتار دیگری اشاره کرده بودم که مدل های
روز Groundhog “دو” (052-008)
در فیلم "روز Groundhog" شاهد هستیم که کاراکتر اصلی ماجرا
بوبو و لَبو (060-008)
آقایی را می شناسم که ماهیانه هزینه ی زیادی را صرف خوش پوش بودن می کند. لباس های فاخر و گران به تن دارد اما متاسفانه دقت چندانی در رعایت بهداشت ندارد. او هر چند روز یکبار دندان های خود را مسواک می زند و شاید برخی روزها نیز یادش رود که قبل از ترک خانه صورت خود را بشوید.
اخلاق عملی: هنر صفرم (062-008)
با رویکرد پوزیتیویسم منطقی، گزاره های اخلاقی چیزی نیستند جز
نظریه ی فلسفی روابط بنیادین در وجود آدمی (01_08-000)
نظریه ی فلسفی "روابط بنیادین در وجود آدمی" که از
در باب رویه ها (یک) (02__الف_09-000)
نگارش در باب رویه ها (Procedure) شاید ساده نباشد. برای
تاملاتی چند در باب فلسفه ی زبان و روش اِس. بی. اِم. (یک) (12-000)
صحبت پیرامون زبان همانطور که در مقالات قبلی نگارنده علی
آیا پرسشِ آرامش طلبی، پاسخی دارد؟! (065-008)
وضعیت حصول خوشی و آرامش در بستره ی زندگی آدمی
همه معلول دانی (052-002)
اگر قبول کنیم که جهان پدیده ای خودانگیخته باشد، یعنی
تعریف حروف اضافه (053-002)
اگر شما معنی واژه ی زیبا را در فرهنگ لغت
واکنش به کنش های خودمان (056-002)
یکی از مشکلاتی که آدمیان عجول برای خود و اطرافیانشان
جِندِر – نیوترالیسم (095-002)
این واژه بشکل تحت اللفظی یعنی خنثی گرایی جنسیتی! این
اساس ژنتیکی سادو – مازوخیسم (099-002)
انسان موجودی خونگرم و پستاندار است. اگر نگاهی، حتی سرسری،
اندر هستندگیِ هستی (ضمیر خودآگاه هستی) (001-002)
نوشتن پیرامون هستی از آنجاییکه خودِ مقوله ی نوشتن در
اندر ذات احساس، زیبایی و هنر (002-002)
(استاطیقا و بوطیقا) (زیبایی شناسی روابط بنیادین) (بیشتر…)
شبه-تفکر اعتقادی (003-002)
سوالی که پاسخ دادن به آن برای رسیدن به درکی
تاملاتی چند در باب فلسفه ی زبان و روش اِس. بی. اِم. (دو) (004-002)
ادامه ی مقاله ی "فلسفه ی زبان" از دفتر اول
در باب خواب ها و زندگی (007-002)
بعضا پیش می آید که در حین خواب نمی دانیم
هستی شناسی (فلسفی) ریاضیات (008-002)
(تبیین فلسفی ریاضیات) "کمتر ریاضیدانی را دیده ام که قدرت
فرگشت و خودآفرینندگی (009-002)
(On the Evolution & Self-Creationism aka Self-Organisation) (بیشتر…)
ملاحظاتی چند در باب اصل هم ارزی چرایی و چگونگی (010-002)
(چرایی = چگونگی) (بیشتر…)
مفهوم و مصادیق واژه ی خدا (012-002)
خدا یک اسم عام است. در زبان فارسی راهی برای
پایبندی به رویه ها (014-002)
یکی از مسائل اساسی در مقوله ی اخلاق ..... همانا عقل
در رابطه با گره های روان-تنی (016-002)
آدمی بشکل فطری از بدو تولد و قبل از آموزش
طنزی تلخ پیرامون باصطلاح جرم و جزا (018-002)
چرا جرمی رخ داده بجای آنکه رخ نداده باشد؟! قاعدتا
تعبیر جدیدی از اراده ی آدمی (18_139-002)
وقتی اراده را بمدد دانش ها (فلسفه – علم) مورد
معناداری (25_139-002)
معناداری یک گزاره در گرو تحقیق پذیری آن است و
دانش روز: پاسخ های نو به پرسش های کهن (096-008)
بشر از آغاز تا بدین روز همواره چندین پرسش بنیادین
همذات پنداری: اساس اخلاق زیستی (103-008)
سوالی که به ذهن برخی از پژوهندگان فلسفه ی اخلاق
گفتار در بِه-روش آموزش و پرورش خردسالان (109-004)
عنوان کامل: تاملات و تتبعاتی چند در باب روش نیکو
پدیده ی “دِژا-وو” در آدمی (116-008)
یکی از حالات دگرگون هوشیاری زمانی است که فرد گمان
استراتژی پایدار دوری و دوستی (121-008)
دوری و دوستی بهترین بهینه ساز روابط انسانی است. شاید
شَوَندگی از خلال نهایت باوری (122-008)
بشر تا حد بسیار زیادی متمایل به آرمانگرایی است. این
نهایتِ نهایت ها (بهشت دی داد) (125-008)
یکی از ایجابات نظریه ی ریاضیات طبیعی، بحث مرگ بینهایت
نظریه ی روابط بنیادین و واحد سنجش اعمال اخلاقی در زمان (004-001)
کوچکترین واحد حرکتی قابل ادراک برای نوع بشر با این
فلسفه ی ذهن روابط بنیادین (005-001)
در فصول قبل، توضیحاتی در رابطه با ذهن ارایه شد.
ارتباط تفکر و زبان (006-001)
افلاطون می گوید: هنگامیکه ذهن در حال تفکر است، عملا
در هستی شناسی لایه های بنیادین (007-001)
الف) ارتباطات رفت و برگشتی: پیشتر به ارتباطات رفت و
الگوهای نظم ذهنی مبتنی بر جسم (008-001)
یکی از مباحثی که شاید بسیار بدیع در متافیزیک روابط
چتر پست مُدرنیسم بر فراز هنر (130-008)
پیش از این راجع به عبارت چتر پست مدرنیسم صحبت
انتقادی بر ماتریالیسم محض (010-001)
(Criticism on Extreme Materialism) مکتب ماتریالیسم محض، مکتبی فلسفی است
ساختارگرایی در روابط بنیادین (014-001)
(Structuralism in F. R. H. E) طبق نظر آلیسون آستیر
تاملاتی چند در باب “حقیقت و کذب” در عالَم منطق (144-008)
اپراسیون های پایه ای منطق به دو دسته ی اپراسیون
پراگماتیسم و نظامات استاندارد (150-008)
پرسشی که در حوزه ی مدیریت (بویژه فلسفه ی آن)
وابستگی های بیمارگونه (157-008)
برخی افراد وابستگی های بیمارگونه ای را نسبت به یکدیگر
خنده ی اخلاقی (163-008)
خنده رفتار بسیار منحصر بفردی است. در رفتارشناسی تکاملی نظریاتی
رهایی، پیش شرطِ خودشناسی (170-008)
آنکس که بیش از اندازه خود را درگیر بایدها و
آیا آب مایع است؟! و آیا زمین گرد است؟! (175-008)
آیا آب مایع است؟! چگونه می توان به این پرسش
ناسیونالیسم افراطی (176-008)
اگرچه در سطح گفتگوهای روزمره ناسیونالیسم ستایش می شود اما